تبلیغات
دانستنیهای قرآن

دانستنیهای قرآن
جوینده یابنده است

*لَن یَنالُ اللهَ لُحوُمُها وَلا دِماءُها وَلکِن یَنالُه ُالَّتقوی*...                         *آیۀ 37 سوره حج*

*خون و گوشت قربانی که جزء مناسک منی است به خدا نمی رسد، بلکه روح عمل است که تقرب آور است و تقوای این کار به خدا می رسد. *

عمل قربانی کردن در واقع یک حکم دارد یک حکمت. حکم آن، کشتن یک گوسفند و حکمت آن با تقوا بالا رفتن.

هر عملی که در آن تقرب باشد، قربانی است. این تقوا نه تنها به طرف خدا صاعد می شود بلکه به خدا می رسد و چون تقوی، وصف نفسانی روح انسان متقی است که جدای از جان انسان نیست، اگر تقوی به خدا برسد، انسان متقی نیز به خدا می رسد.

تقوی مراتبی دارد و قربانی می تواند اشاره به بالاترین مراتب تقوی باشد. یک مرتبه از تقوی اجتناب از گناهان است، مرحله بالاتر، اجتناب از مطلق کارهای ناپسند چه گناه و چه مکروه است؛ و بالاترین مرتبه اش نیز این است که در دل انسان جز محبت و عشق به خدا و ارزش های دینی چیز دیگری نباشد که «دل حرم خداست».

 

 

اوج عظمت حج، در کدامیک از اعمال بیشتر دیده می شود؟

 

- عظمت حج در سراسر این مراسم باشکوه وجود دارد. انسانی که برای حج آمده باید بداند که در حج چه خبر است تا آن را با خلوص انجام دهد. اگر اسرار حج را نداند، خلوص اش نیز محدود می شود، لذا انس به اسرار حج لازم است تا حاجی بداند که اعمال صوری اش باطن و مفهومی دارد.

حج و طواف کعبه، مجموعه منظمی از یک سلسله عبادت های خاص است که هر یک به تنهایی درخور توجه است. در حج که با احرام و لبیک گفتن آغاز می شود بسیاری از اموری که جنبه تعبدی آنها قوی بوده و آزمون الهی در آنها نیرومند است، حرام شده و دوره احرام به صورت یک دوره تعبد محض و امتحانی صرف درآمده و با انجام مناسک حج و فرارسیدن مراسم تحلیل، عقد احرام گشوده می شود و شخص محرم از آن ممنوعیت ها بیرون می آید. دوره پربار احرام در ساختن انسان کامل چنان تأثیر بنیادین دارد که ثمره آن در عینیت جامعه متعهد به محتوای حج و زیارت به خوبی مشهود است.

احرام که شروع می شود: «لبیک اللهم لبیک» تا طواف و سعی بین صفا و مروه، عرفات و مشعر و منی و رمی جمرات، همه اش سراسر عظمت است.

ولی به قرآن مراجعه می کنیم که شاید مسئله سعی بین صفا و مروه به عنوان یک مبداء شکوه و عظمت مطرح شده است. اگر کسی به اسرار حج آشنا نباشد و به حج برود، حج کامل انجام نداده است. ممکن است اعمالش صحیح باشد ولی مقبول حق نباشد زیرا روح شخص حج گذار به خاطر عدم آگاهی به اسرار حج تعالی پیدا نکرده است. حقیقت هر کسی را عقاید و نیات او می سازد؛ حج انسان ساز است و اگر کسی حاجی راستین نباشد، انسان واقعی نیست. حج یک واقعیتی است و صورت واقعی حج، حقیقت اوست.

برای اینکه یک حاجی، حج اش مقبول حق باشد و این تحول و تطهیر را نگه دارد چه باید بکند؟

- مهمترین نکته برای اینکه حاجی بتواند از برکات حج استفاده کند، اجتناب ازگناه است. آنچه بعد از حج نورانیت حج را از بین می برد، یکی گناه است، یکی اخلاق ناپسند و دیگری برخورد نامناسب.

در روایات آمده که اگر حاجی سه نکته را رعایت نکند از حج خودش بهره ای نمی برد: یکی گناه نکردن، دیگری با همسفران خوش رفتاری کردن و یکی هم عصبانی نشدن؛ که این سه آفتی است که نمی گذارد نورانیت حج در انسان تجلی پیدا کند.

تاثیر حج در تحکیم وحدت مسلمین ؟

وحدت کلمه مسلمین یک دستور قرآنی است و ریشه در تعهد مسلمانان به پیروی از قرآن و اسلام دارد و از آنجا که حج بزرگترین مراسم عبادی سیاسی اسلام است و نقش اساسی در سازندگی جامعه اسلامی دارد در صورتی که به طور شایسته انجام شود بیشترین نقش را در تحکیم وحدت مسلمین خواهد داشت؛ و لذا دشمنان اسلام و در رأس آنها استکبار جهانی که منافع سیاسی اقتصادی خود را در تفرقه امت اسلام می بینند، نمی خواهند حج با محتوای حقیقی خود برگزار گردد و در این باره از یکی از سیاستمداران حرفه ای نقل شده که وای بر حال مسلمین اگر معنای حج را نفهمند و وای به حال دشمنان آنان اگر معنای حج را بفهمند.

 



 


[ چهارشنبه 1389/08/26 ] [ 09:31 ب.ظ ] [ جوینده ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


ایران رمان