تبلیغات
دانستنیهای قرآن

دانستنیهای قرآن
جوینده یابنده است

اولین مرتبه از مراتب بهشت جنت نعیم است كه همان بهشت افعال است. پوینده راه حق در

این بهشت با نعمت‏هایی چنان وسیع روبه‏رو می‏شود كه در تصور نمی‏گنجد:

فیها تشتهیه الانفس و تلذ الاعین (زخرف، آیه 71).

 توضیح این‏كه واژه نعیم هفده بار در قرآن كریم آورده شده كه همه درباره نعمت‏های عظیم

بهشت است، غیر از آیه لتسئلن یومئذٍ عن النعیم (تكاثر، آیه 8) كه همه مفسران بر این

عقیده‏اند كه منظور از نعیم در آیه مذكور، نعمت ولایت است. چون مراد از نعیم، مطلق

نعمت‏هاست كه خداوند به انسان ارزانی فرموده و مسلماً نعمت ولایت اهل بیت (ع) ارزنده‏ترین

 مصادیق نعمت است چون با راهنمایی آنهاست كه نعمت‏ها هركدام در جای خود به كار گرفته

شده و شكر آن گزارده می‏شود. معصومین(ع) واسطه فیض خالق به مخلوق هستند بنابراین

هر انسانی در برابر این نعمت عظیم مورد سوءال قرار خواهد گرفت.

جنت مأوا

جنت مأوا مرتبه دیگری از بهشت است كه با تمام نعمت‏ها و بر كاتش نخستین وسیله پذیرایی

از میهمانان الهی است:

 أما الذین ءامنوا و عملوا الصالحات فلهم جنات المأوی نزلاً بما كانوا یعملون (سجده، آیه 19)

زیرا كلمه نُزُل به معنای نخستین چیزی است كه با آن از مهمان پذیرایی می‏كنند و تقدم كلمه

لهم بر جنات المأوی نیز اشاره دارد به این‏كه خداوند این باغ‏های بهشت را مخصوص بهشتیان

قرار داده و عاریتی نیست و احتمال زوال نعمت‏ها هرگز آرامش فكر آنها را برهم نمی‏زند.

جنت عدن

جنات عدن از عالی‏ترین مراتب بهشت است و با توجه به معنای لغوی كلمه عدن، این مكان، در

وسط و متن بهشت قرار دارد. فرشتگان از هر دری برای تهنیت وارد شده و به جهت صبر و

استقامتی كه رستگاران بهشتی از خود نشان داده‏اند سرانجامِ زیبا و نیكویی را به آنها بشارت

می‏دهند و هریك از نزدیكان آنها را كه شایسته باشند با آنها وارد بهشت می‏كنند:

جنات عدن یدخلونها و من صلح من ءابائهم و أزواجهم و ذریاتهم والملائكة یدخلون علیهم من كل باب، سلام علیكم بما صبرتم فنعم عقبی‏الدار (رعد، آیات 23 و 24).

آیه اشاره دارد به این‏كه افراد صالح یك خانواده در بهشت نیز در كنار یكدیگرند و از مصاحبت

یكدیگر لذّت می‏برند. با توجه به این‏كه ذكر عنوان بعضی از افراد خانواده مثل پدر، همسر و فرزند

دلالت بر خصوصیتی ندارد و شامل همه افراد خانواده می‏شود، عدم ذكر نام مادر به جهت آوردن

كلمه ازواج است كه پدر و مادر هردو را شامل می‏شود. هم‏چنان كه برادران و خواهران و عموها

و دایی‏ها و اولاد آنها هم در واقع ذریه‏های پدران‏اند كه كلمه آبائهم شامل آنها می‏شود.


یكی از امتیازات قرآن كریم بیان پرمحتواترین مطالب در كوتاه‏ترین كلمات است كه یكی از آن

كلمات سلام است. سلام یكی از نام‏های خداوند و تهنیت خداوند بر پیامبران است: سلام

علی نوح فی‏العالمین (صافات، آیه 79) سلام علی موسی و هارون (صافات، آیه

120). سلام، تبریك الهی بر بهشتیان است، سلام، زمزمه فرشتگان است، سلام، كلام

بین‏المللی تمام مسلمانان است، سلام، پیامی است كه سلامتی، احترام، دعا و امنیت را به

ارمغان می‏آورد.


نكته بسیار جالب آیه كه جمله بما صبرتم به آن اشاره دارد این است كه در نظام الهی همه‏چیز

حتی به كاربردن كلمات، بر مبنای ایمان و عمل صالح است. چنانچه سلام فرشتگان نیز به

جهت صبری است كه اهل ایمان در مصیبت و معصیت و طاعت كرده‏اند.

جنت فردوس

فردوس بالاترین مراتب بهشت است. این كلمه دوباره در قرآن كریم آورده شده و وسعت

نعمت‏های بهشتی را نشان می‏دهد و چنین به نظر می‏رسد كه مقامی فوق بهشت و جهنم و

ثواب و عقاب است زیرا با وجود این‏كه تمام مراتب و درجات عالم ملكوت چه نعمت‏های مادی و

چه نعمت‏های معنوی مطلق و غیر مشوب به نواقص هستند ولی خداوند متعال برای بعضی از

بندگان خاص خود نعمت‏هایی را مخفی نگه داشته كه از سعه افهام نفوس و ادراك اذهان خارج

 است چنان‏چه در روایت صحیح از رسول خدا(ص) وارد شده است كه: " خداوند فرمود: من

برای بندگان صالح خود چیزهایی را مهیّا كرده‏ام كه هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی

نشنیده و بر هیچ دلی خطور نكرده است، از این نعیم بهشتی كه من شما را آگاه

كرده‏ام سخن نگویید و دست از كنجكاوی بردارید و اگر می‏خواهید اجمالاً در این

ارتباط چیزی بدانید، این آیه را قرائت كنید:

 فلا تعلم نفس ما أخفی لهم من قرّة أعین (سجده، آیه 17).

(تفسیر مجمع‏البیان، الشیخ ابی علی‏الفضل بن حسن‏الطبرسی طبع صیدا، ج4، ص33). این

روایت را بخاری و مسلم هر دو بیان كرده‏اند.

در سیر مواهب و نعمت‏های بهشت به اینجا می‏رسیم كه فردوس بهترین و برترین مراتب

بهشت است و با این‏كه طبع تحول‏طلب انسان دائماً تقاضای دگرگونی و تنوع می‏كند ساكنان

فردوس هرگز تقاضای نقل مكان و تحول نخواهند كرد:

ان الذین ءامنوا و عملوا الصالحات کانت لهم جنات الفردوس نزلاً. خالدین فیها لا یبغون

عنها حولاً (كهف، آیات 107 و 108).


یكی دیگر از مراتب والای بهشت كه آیات مباركه به تصریح بیان می‏كند غرفه‏های آن است.

غرفه در لغت به اتاق فوقانی گویند كه بر روی اتاق‏های دیگر ساخته شده است و محل عالی و

مرتفع از خانه و قصر است و در روایات نیز كنایه از درجه عالی در بهشت است كه به افراد

خاصی عنایت می‏شود:

لكن‏الذین اتقوا ربهم لهم غرف من فوقها غرف مبنیه تجری من تحتها

الانهار وعدالله لایخلف‏الله المیعاد (زمر، آیه 20).

غرفه‏های بهشت هم از نظر جایگاه و هم از نظر

پایگاه در اعلی مراتب بهشت است زیرا اهل تقوا از نظر جایگاه در عمارات بلندی كه به اطراف

اشراف دارد، قرار دارند و از نظر پایگاه نیز در مقام والایی قرار دارند.


[ یکشنبه 1390/02/11 ] [ 10:51 ق.ظ ] [ جوینده ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


ایران رمان